PvdA wil bouwstop geitenhouderijen in Overijssel na GGD onderzoek

2 februari 2018

Bezorgd zijn we en bezorgd waren we ook eind vorig jaar toen we als PvdA Dinkelland vragen hebben gesteld tijdens de Raadscommissie van 14 november 2017 aan het college. Ook in Dinkelland zijn geitenhouderijen en Tilligte ligt bijvoorbeeld voor de helft binnen de 2 km. risicocirkel. Daar zijn ook kleine kinderen bij die een verhoogd risico lopen op onvolgroeide longen. We hebben gepleit voor het stopzetten van lopende vergunningaanvragen en de wethouder gevraagd om uitbreidingen ook niet toe te staan totdat in ieder geval het landelijk onderzoeksrapport beschikbaar zal zijn naar de oorzaken van het verhoogde risico op longontstekingen.

Aanstaande dinsdag tijdens de Raadscommissie van 6 februari gaan we opnieuw vragen stellen over deze materie. Want uit het Provinciaal onderzoek blijkt wel degelijk het verhoogde risico dat omwonenden lopen op longontsteking wanneer je binnen een straal van 2 km woont van een geitenhouderij. Hebben jullie ook vragen? Laat het weten dan nemen we dit mee!

Artikel RTV Oost